محل تبلیغات شما

برداشت از رفتاراقتصادی در قرآن489- اُف گویان به پدر و مادر (آیه 17 و  سوره احقاف)

درآیات 17 و سوره مبارکه ی احقاف، سخن از فرزندانی است که به پدرو مادرشان اُف میگویند، چرا که آنان را به ایمان و روز قیامت دعوت می کنند، اما فرزندان با ایناستدلال که پیش از ما اقوامی از بین رفته اند ولی قیامتی برای آنان نبوده استواینها افسانه ای بیش نیست می خواهند حرف خود را اثبات نمایند، در حالی که خداوندهمین این فرزندان و هم کافران پیش از اینان (جن و انس) را که زیانکارند، وعده عذابمی دهد.

۱۷- وَ الَّذِی قالَ لِوالِدَیْهِ أُفّ لَکُما أَ تَعِدانِنِی أَنْ أُخْرَجَ وَقَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ مِنْ قَبْلِی وَ هُما یَسْتَغِیثانِ اللّهَ وَیْلَکَ آمِنْإِنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ فَیَقُولُ ما هذا إِلاّ أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ ۱۸- أُولئِکَ الَّذِینَ حَقَّعَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِی أُمَم قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِإِنَّهُمْ کانُوا خاسِرِینَ

ترجمه: ۱۷ ـ و کسى که به پدر ومادرش مى گوید: اُف بر شما! آیا به من وعده مى دهید که من روز قیامت مبعوث مى شوم ؟!در حالى که پیش از من اقوامى بودند (و مبعوث نشدند)! و آن دو فریاد مى کشند و خدا رابه یارى مى طلبند که: واى بر تو! ایمان بیاور که وعده خدا حق است ! اما او پیوسته مىگوید: اینها چیزى جز افسانه هاى پیشینیان نیست ! ۱۸ ـ آنهاکسانى هستند که فرمان عذاب درباره آنان همراه اقوام (کافرى) که پیش از آنان از جن وانس بودند مسلّم شده، چرا که همگى زیانکار بودند![1]

 در آیات قبل(15 و16)، آثار احسان به والدین و ایمان به خدا و شكر نعمت‏‌هاى الهى كه همان بهشتجاودان است، مطرح شد، در این آیات چهره‏‌ى فرزند نااهل و سرانجام شوم و خسارت‏‌باراو ترسیم مى‏‌شود تا شیوه سخن و رفتار و عاقبت دو نوع فرزند، با یكدیگر مقایسه شود؛كسى‏‌كه ایمان به معاد ندارد، هستى و استعدادها و نعمت‏‌هاى خود را با بهاى ناچیز واهداف زود گذر معامله مى‏‌كند و در قیامت دست‏‌خالى مانده و سرمایه‏‌اش هدر رفته واهل حسرت و خسارت است.[2]کلمه ی اُف» دو معنا را اظهار می کند یکی خستگی و دیگری خشم، و جمله ی أَ تَعِدانِنِی أَنْ أُخْرَجَ » استفهامی استتوبیخی و معنایش این است که آیا مرا تهدید می کنی به اینکه یک بار دیگر از قبرمبیرونم کنند و برای پس دادن حساب حاضرم سازند و خلاصه مرا به معاد تهدید می کنی؟در حالی که وَ قَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ مِنْ قَبْلِی » امتهایی قبل از من بودند و هلاک شدند و احدی از آنان زنده و مبعوث نشدولی این نابخردان نفهمیدند که اگر بعضی از مردگان گذشته زنده می شدند در دنیا زندهمی شدند و تهدید و وعید خداوند سبحان مربوط به آخرت و مبعوث شدن در آن نشده است ونه دنیا.[3]

پیام ها: 1- فرزند نااهل به والدین خود بدگویى و بى‏‌ادبى مى‏‌كند: اُفّ لكما» ولى والدینبا ایمان و دلسوز، براى هدایت فرزند خود، هم از خدا استمداد مى‏‌كنند و هم او را بهخوبى‏‌ها امر و از بدى‏‌ها نهى مى‏‌كنند. یستغیثان اللّه ویلك آمن»  2- معمولاً منكر معاد، نه استدلال دارد نه ادب.اُفّ لكما أتعداننى»  3- فرزند، آزاد و مستقلو مسئول اعمال خویش است. أتعداننى أن اخرج. ویلك آمن»  4- والدین در قبال ارشاد و هدایت فرزندان خود مسئولهستند، گرچه پاسخ مثبت نگیرند. أتعداننى ان اخرج. ویلك آمن»  5 - والدین، در كنار رشد و تغذیه جسمى فرزند، مسئولرشد معنوى او نیز هستند. حملته. بلغ اشدّه. هما یستغیثان. ویلك آمن»  6- والدین، با یادآورى معاد و عاقبت اندیشى، فرزندانخود را تربیت كنند. آمن انّ وعد اللّه حق» 7- ایمان نداشتن به معاد، سبب بى‏‌تعهدى فرزند حتّى در برابر والدین مى‏‌شود.اُفّ لكما. ما هذا الا اساطیر الاولین» 8 - منكران معاد، مؤمنان را مرتجع و متحجّر مى‏‌دانند و خود را نواندیش. ماهذا الاّ اساطیر الاولین»  9- كفر به معاد وبدگویى و بى‏‌ادبى گستاخى در برابر والدین، عذاب قطعى را به دنبال دارد. قال لوالدیهافّ. اولئك الّذین حق علیهم القول»  10- لجاجتفرزندان در كفر، مانع استجابت دعاى والدین در حق آنان مى‏‌شود. و هما یستغیثان اللّه.حقّ علیهم القول»  11- سنّت خداوند نسبت بههمه منحرفان یكسان است. حق علیهم القول فى امم قد خلت من قبلهم»  12- كفر و انكار معاد، در میان جن و انس سابقه طولانىدارد. اُمم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس» 13- جن نیز موجودى مثل انسان؛ داراى تكلیف، تمدّن، مرگ و میر، حساب و كتاب ودریافت كیفر و پاداش است. امم. من الجنّ و الانس»  14- انكار معاد وانحراف فكرى، خسارت سنگین در پى‏‌دارد.انهم كانوا خاسرین»  15- گستاخى در برابر والدین،حتّى با گفتن كوچكترین حرفى، جرمى بزرگ و مورد نكوهش قرآن و مایه‏‌ى خسارت انسان است.اُفّ لكما. كانوا خاسرین»[4]

 

 

 



[1] - تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی با همکاریجمعی از نویسندگان؛جلد 21، صفحه 336 و 337.

[2] - تفسیر نور، محسن قرائتی؛ جلد11 ،صفحه 36 و 37.

[3] - ترجمه تفسیر المیزان، محمد حسینطباطبایی؛ جلد 36؛ صفحه 16.

[4] - تفسیر نور، محسن قرائتی؛ جلد11 ،صفحه 37 و 38.

برداشت از رفتار اقتصادی در قرآن496- کافران بهره می برند(می خورند) همانطور که چهارپایان می خورند (آیه 12 سوره محمد صلی الله علیه و آله)

حدیتی از امام حسن مجتبی علیه السلام

شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد

آنان ,والدین ,ایمان ,مى ,معاد ,فرزندان ,خود را ,را به ,ویلك آمن»  ,پیش از ,اُفّ لكما ,محسن قرائتی؛ جلد11 ,قَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

arezoo-text قفل الکترونیک Raymond's style Jaime's game دانلود آهنگ جدید ایرانی رزمی کاران فدائیان مهدی(عج)آبجہان وبلاگ نمایندگی رودهن باس نت Kim's page توبه نصوح، مردی که در حمام زنانه کار می کرد.